Dunai személyhajózás
A Dunai hajózás közelmúltja
2010-ben egyik napról a másikra megszűnt a turisztikai jellegű személyszállítás a Duna szentendrei ágán Szentendre fölött. Több érintett település, például Dömös, Leányfalu, Kisoroszi, Visegrád, Nagymaros azóta is szeretné, ha újraindulhatna a hajós közlekedés, és kikötnének náluk a kirándulóhajók. A járat megszűnésével ugyanis komoly anyagi veszteséget szenvednek el a települések, vállalkozások mentek tönkre vagy vegetálnak részben a jelentősen lecsökkent turistaszám miatt is. Úgy vélik, amikor a Dunakanyarban számtalan turisztikai fejlesztés zajlik, fontos lenne, hogy hajóval is érkezhessenek a kirándulók vagy a bakancsos, kerékpáros turistáknak szánt csomagokban benne legyen a hajózás mint alternatív közlekedési és kikapcsolódási mód.
KÖZLEKEDÉS
#kisoroszi #ilovekisoroszi #iloveduna #duna #szentendreisziget #ilovedunakanyar
@kisoroszitelepules @kisoroszitelepuleshivatalosoldala
ITT KERESSEN MINKET: facebook | youtube | e-mail | elérhetőségeink
Számunkra elfogadhatatlan...
„Számunkra elfogadhatatlan, hogy Budapesttől ötven kilométerre, a Dunakanyarban nincs kihasználva a hajózás” - panaszolták 2010-ben a Börzsöny lábánál fekvő Duna parti települések. Akkor Szob, Dömös, Kisoroszi, Zebegény, korábban pedig Dunabogdány és Leányfalu veszítette el a turisztikai hajózást. Dömös polgármestere, Novák Lajos 2010-ben úgy nyilatkozott, igazi indokot nem kaptak arra, hogy miért kellett megszüntetni a rendszeresen közlekedő turistahajókat a szentendrei Duna-ágban.
2013. október közepén volt hír, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. megvásárolta a Mahart Passnave Személyhajózási Kft. 51 százalékos tulajdonrészét. Emiatt több település polgármestere úgy érzte, végre újra lehet gondolni a Kis-Duna-ágban is a turistahajók létét, nemcsak a nosztalgia miatt, hanem azért is, mert autóval a fővárosba másfél-két óra is lehet az út csúcsforgalomban, hajóval mindez 40-50 perc.
Spányik Gábor, a Mahart Passnave Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy megkapták a Duna-parti települések anyagait, amelyben kérik a kikötők visszaállítását, a kikötők működtetése napirenden van, készülnek az ezzel kapcsolatos tervek. Spányik Gábor fontosnak tartja a hajózás összekötését a többi közlekedési ággal, a hajók pedig alkalmasak a kerékpáros turizmus támogatására, a kerékpárok szállítására is, s úgy véli, ez komoly fejlesztés és fejlődés előtt álló terület lehet a jövőben. Az ügyvezető igazgató arról tájékoztatott, hogy a 2014-es menetrendben ismét szerepel a dömösi hajóállomás, felújítják a hajóállomás ipari műemlékké nyilvánított épületét, s március 15-ére a tervek szerint már működni fog. A 2014-es főszezonban, a Kis-Duna-ágban is visszaállítják a forgalmat, Leányfalu-Tahi-Visegrád útvonalon Szentendrén keresztül Budapestről el lehet majd érni a Dunakanyart. A tervek szerint a kikötőket kerékpáros rendszerbe állítják, egyelőre Esztergom, Visegrád, Dömös és Nagymaros szerepel a fővárosihoz hasonló biciklikölcsönző rendszerben.
hangulatos és egyedi, de környezetbarát is
A Dunakanyar nem maradhat menetrend szerinti, megfizethető, közszolgáltatási rendszerű hajóközlekedés nélkül, hiszen számtalan turisztikai látnivaló található a térségben. A hajóközlekedés pedig nemcsak hogy hangulatos és egyedi, de környezetbarát is.
Kisoroszi helyzete
Ahogy a fentiekből kiderült, Kisoroszi kimaradt ebből a tervből. Mivel a Duna, mint közlekedési útvonal, nálunk is rendelkezésre áll, mivel páratlan értékekkel bíró település vagyunk, ezért a képviselő testület úgy döntött, hogy tegyünk lépéseket azért, hogy a régi kikötőnk feléledjen, a turisztikai célú közlekedés érintse a településünket. A Polgármester Úr felvette a kapcsolatot Spányik Gábor Úrral és megállapodott vele, hogy a Mahart Passnave felméri a régi kikötő objektumainak állapotát, azaz azt, hogy milyen esélye van annak, hogy a kikötés lehetséges legyen Kisorosziban is. A mai napon, 2015. június 30-án Gutman Tivadar Úr járt nálunk, aki részletesen felmérte a kikötő állapotát, a felépítményekről fotódokumentációt készített és tervet készít, hogy milyen feltételek mellett válik lehetségessé a kikötés.
A kikötő
A múlt hét óta Brúder László József vezetésével a közmunkás brigád kiírtotta a két évtizedes elvadult növényzetet, a kikötő megközelíthetőségét é beláthatóságát biztosítva. Sághi András a talaj szintjét korrigálta, hogy egyenletes felületű legyen, illetve a felgyülemlett törmeléket, szemetet távolította el. Az ő munkájuk eredményeként a kikötő teljesen bejárható és belátható lett, a felmérését el lehetett végezni.
A Mai nap folyamán Nádasdy-Csontos Elek polgármester és Schumayer Tamás, Hoványi Dávid képviselő kíséretében Gutman Tivadar Úr helyszíni szemlét tartott. A helyszíni szemléről dokumentáció készül, amit, amennyiben a Mahart Passnave engedi, publikálni fogunk. A szemlén előzetesen kiderült, hogy a kikötő felépítménye karbantartásra szorul ugyan, de alapvetően a funkcióját el tudja látni. A kikötéshez szükséges elemek épek vagy kis munkaráfordítással kellő állapotba hozhatóak. A kikötő jellemzően esztétikai tatarozásra szorul, új korlátot kell építeni, rendezni kell a terepet, vissza kell állítani a közvilágítást, áramvételezési pontot, adatátviteli végpontot kell kiépíteni, esztétikailag kell fejleszteni, hogy a turizmust szolgálni tudja. Szerkezetileg egy ponton kell hozzányúlni, egy ponton pár méter hosszan megbontotta a víz a felépítményt, amit helyre kell hozni.
A kikötéshez egy 20 méteres hajóhíd és egy nagy ponton kell, amit a Mahart Passnave tud biztosítani. A medert a település révészei fel fogják mérni, hogy a kikötőtől mért 22 méteres távolságban megvan-e a kellő két méteres mélység.
A forgalom újraindulása
Gutman Tivadar elmondta, hogy legkorábban 2016 tavaszán tudja elképzelni a forgalom újraindulását, de ez tolódhat akár egy évet is, hiszen egy kikötő beindítása számos engedély beszerzését igényli, gazdasági tervet kell készíteni és a menetrendbe is be kell illeszteni. Reményeink szerint különösebb akadály nem merül fel és Kisoroszi újra elérhető lesz hajóval. Fontosnak tartjuk ezt, mert ennek a kicsi településnek a közlekedés, leszámítva a személygépkocsikat, eléggé ritka, nehézkes.