Kisorosziban egy híd építésének a lehetősége sosem volt még annyira valószínű, mint 2019. évben. A híd azonban egy civil és ennek következtében egy a szentendrei önkormányzat által a projektet elakasztó manőver miatt újabb hosszú időre veszni látszik.
Híd hiányában az eddig megszokott közlekedés marad üzemben előreláthatólag hosszú távon.
RÉV HÍREK
Vígh Gézával a révészek állomásvezetőjével, beszélgettünk.
Kisorosziban egy híd építésének a lehetősége sosem volt még annyira valószínű, mint 2019. évben. A híd azonban egy civil és ennek következtében egy a szentendrei önkormányzat által a projektet elakasztó manőver miatt újabb hosszú időre veszni látszik.
Híd hiányában az eddig megszokott közlekedés marad üzemben előreláthatólag hosszú távon.
A rév finanszírozása ugyan minden évben kérdéses, mert pályázni kell a fenntartási és az üzemeltetés költségeire, de nincs más utunk. A pályázatok sokszor olyanok, hogy a pályázók közül kikerül nyertes és vesztes, de Kisoroszi eddig mindig sikerrel pályázott.
Ha egyszer nem sikerül pályázati pénzt elnyerni, akkor kérdésessé válik a rév üzemeltethetősége.
A kisoroszi rév eszközállománya azonban a használat során természetesen kopik, elhasználódik, ezért rendszeres karbantartást kell végezni, illetve időszakosan felújítási munkák is szükségesek, melyek néha saját forrásból, többször pályázati pénzből kerülnek megfinanszírozásra.
Úszó művekről beszélünk, így belátható, hogy sok munka csak akkor végezhető el, ha az adott eszközt szárazra teszik, sólyázzák. A kiemeléshez nálunk darura van szükség, mert nincs medencénk erre a célra. A ponton és a hajók emelését egy 20T saját lábon mozgó daru végezte, végzi. A daruzás ára alkalmanként több százezer forint. Egy úyszómű kiemelése és vízre tétele két daruzási alkalom, azaz kétszer 150.000 forint a daru kiállása és amíg a daru a munkát végzi, 35.000 forintos óradíjat fizetünk rá.
2019.november hónapjában az U-10671-30 lajstrom számú lakópontonunk került kiemelésre a révkikötő északi oldalán a rámpánál. A kiemelt pontonon, a szárazon végezték el a felújítási munkákat, fenéklemez cserét, rozsdásodás védelmet, festést. A ponton sikeresen levizsgázott 3 évre. A ponton 2020. június 12-én került vízre újra, immár kielégítő állapotban. A pontonra költött pénz 4 és 5.000.000 forint között alakult, ami a felújítást foglalja magában.
Szintén 2020. június 12-én kiemelték és a kikötő melletti betonrámpán felbakolták a felújításra váró Varsány nevű, H-13725 lajstrom számú kishajónkat. A hajó szintén a fenék- és oldallemezek terén kap nagyobb karbantartást, lemezcserét és szerkezeti megerősítést új merevítések beépítésével. A hajó ezen felül új padlólemezt és teljes festést is kap, de ezt a munkát már a mi révészeink végzik el. A hajóra költött pénz 4-5.000.000 forint közötti összegben fog megállni.
A ponton és a Varsány rendbetétele tehát 10.000.000 forint körüli összeget emésztett fel.
Mindezt úgy, hogy az úszóművek kiemelésénél és vízre bocsájtásánál a révészeink közreműködése, az egyéb munkálatok során az általuk elvégzett munka is jelentős költségeket takarított meg, azaz ezeket nem külső vállalkozóval kellett elvégeztetni, így nem terhelik a költségvetést.
Vígh Géza és csapatának értékteremtő munkáját ezúton is köszönjük! Nem kevés pénzt tartanak a kasszában a karbantartási, felújítási munkálatok egy jelentős részének átvállalásával.
A rév üzembentartása Kisoroszinak éves szinten 20-25.000.000 forintjába kerül. Ebből a jegybevétel egy átlagos évben 4.000.000 forint körül szokott alakulni. Idén a járvány durván megnyirbálta ezt a bevételt, a forgalom jelentősen, kb. 30% mértékű visszaesését okozta. A sikeres pályázat előfeltétele az önrész, ami 3-4.000.000 forint körüli összeget takar, ennyit kell az önkormányzatnak betenni a saját költségvetéséből. Ehhez az összeghez kapjuk a pályázati úton elnyerhető működést támogató összeget, ami 2019-ben pl. 16.694.520 forint volt. Ezen felül pályázunk felújítási pénzekre is, ezekből lehet megvalósítani a fenti karbantartásokat, nagyjavításokat.
A hajóink néhány év múlva ünneplik kerek 50 éves fennállásukat, így belátható, hogy egyre több pénzt fog felemészteni az üzembentartásuk. Itt kanyarodhatunk vissza a cikk elejéhez, ahhoz, hogy mennyit segített volna egy híd a település költségvetésén, az itt élők életén.