2017.02.17.

Tájékoztató a helyi időközi önkormányzati választásról

TÁJÉKOZTATÓ

a 2017. május 14.-i helyi önkormányzati képviselők és polgármester időközi választásával kapcsolatosan

 

Jelölt állításhoz szükséges ajánlások számát megállapító HVI közlemény:

Letöltés

Ki rendelkezik az időközi választáson szavazójoggal ?

Aki az adott településen lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik és a 2014. évi általános önkormányzati választáson ugyanazon település névjegyzékén szerepelt vagy máshol szerepelt ugyan a névjegyzékben, de ott már nincs sem lakóhelye, sem tartózkodási helye, vagy sehol sem szerepelt a névjegyzékben.

Már a névjegyzék összeállításától kezdve , azaz az időközi választás kitűzűsét követő naptól szerepelnie kell a névjegyzéken azoknak a településen lakcímmel rendelkező kiskorú polgároknak is, akik legkésőbb a szavazás napján a 18. életévük betöltésével választójogosulttá válnak. Ők is megkapják az értesítőt, de csak azok ajánlhatnak, akik az aláírásgyűjtés befejezéséig nagykorúvá válnak.

A névjegyzék megtekintésére az informatikai rendszer lehetőséget nyújt. A névjegyzéket a Nemzeti Választási Iroda készíti el.

Az időközi helyi önkormányzati választáson átjelentkezésre nincs lehetőség!

Az értesítő megküldése

A választás kitűzéséről, a szavazás napjáról és helyéről értesítővel kell tájékoztatni a névjegyzéken szereplő választópolgárokat.

Azoknak a választópolgároknak, akik 2017. március 17.-én a névjegyzéken szerepelnek, a Nemzeti Választási Iroda küldi meg az értesítőt úgy, hogy az legkésőbb 2017. március 27.-ig megérkezzen a választópolgárhoz.

A Helyi Választási Iroda értesítő átadásával vagy megküldésével tájékoztatja a névjegyzékbe történt felvételéről azt a választópolgárt, aki 2017. március 17.-ét követően kerül a település névjegyzékébe.  

Mi a teendő, ha a választópolgár nem kap értesítőt?

Az a választópolgár, aki nem kapja meg az értesítőt vagy az megsemmisül vagy elvész, a Helyi Választási Irodától kérheti – személyazonosságának igazolását követően – az értesítő pótlását.

Mi a teendő, ha a választópolgár egészségi állapota miatt nem tud megjelenni a szavazóhelyiségben?

Ha a névjegyzékben szereplő választópolgár mozgásában, egészségi állapota vagy fogyatékossága, illetve fogva tartása miatt nem tud megjelenni a szavazóhelyiségben, mozgóurna iránti kérelmet nyújthat be. A kérelmet a szavazást megelőzően a Helyi Választási Irodához nyújthatja be legkésőbb 2017. május 12. napján 16:00 óráig, azt követően 2017. május 14.-én 15.00 óráig a szavazatszámláló bizottságtól kérhet mozgóurnát.

Ajánlóív igénylése jelölt ajánlásához a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán
"A4" nyomtatvány

Jelölt bejelentése

Jelöltet ajánlani ajánlóíven lehet. Ajánlóív igénylésére formanyomtatvány áll rendelkezésre a HVI-nél. A választáson indulni kívánó szervezeteknek/jelölteknek kérniük kell a nyilvántartásba vételüket a HVB- nél. Az erre vonatkozó „E2” nyomtatvány letölthető az NVI   oldaláról vagy a települési honlapról, illetve személyesen átvehető a HVI-ben. 

Az ajánlóívek iránti igényt a választás kitűzését követően lehet benyújtani a HVI-hez.Az igényelt ajánlóíveket a HVI vezetője adja át legkorábban 2017. március 27.-én az igénylő részére.

A jelölt állításához szükséges ajánlások számát a HVI vezetője közlemény útján állapítja meg 2017. március 20.-án az NVI által közölt névjegyzéki adatok alapján úgy, hogy helyi önkormányzati képviselő jelölt az akit a választópolgárok legalább 1%-a jelöltnek ajánlott, polgármester jelölt az akit a választópolgárok legalább 3 %-a ajánlott.

Képviselő- vagy polgármester jelöltet legkésőbb 2017. április 10.-én 16.00 óráig lehet bejelenteni az ajánlóívek átadásával.

A szavazólapon a jelöltek nem nevük abc sorrendjében szerepelnek, hanem a HVB által kisorsolt sorrendben! A sorsolást nyilvános ülésen kell elvégezni, melyre célszerű meghívni a jelölteket. A sorsolás módjának szabályairól a HVB dönt.

Az ajánlás

Az a választópolgár ajánlhat jelöltet, aki az adott választáson a választói névjegyzéken szerepel.

Az ajánlóívre rá kell vezetni : az ajánlást adó választópolgár nevét, személyi azonosítóját, magyarországi lakcímét, anyja nevét.  Az ajánlás érvényességének és hitelességének elengedhetetlen feltétele a saját kezű aláírás. Az ajánlóíven fel kell tüntetni az aláírást gyűjtő személy nevét és aláírását. A választópolgár jelölési fajtánként több jelöltet is ajánlhat. Egy választópolgár egy jelöltet csak egy ajánlással támogathat, a további ajánlásai érvénytelenek.

Az ajánlás nem vonható vissza.

Nem gyűjthető aláírás : az ajánlást gyűjtő és az ajánló munkahelyén, munkaidejében, egyéb munkaköri kötelezettsége teljesítése közben, tömegközlekedési eszközön, állami vagy önkormányzati szervek hivatali helyiségében, köznevelési intézményben, egészségügyi szolgáltató helyiségben.

Az ajánlások ellenőrzését a HVI a jelölt bejelentésétől számított 3 napon belül végzi el, amely eredményéről a HVB.-t tájékoztatja. A HVB minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelöltet, a bejelentését követő negyedik napon nyilvántartásba vesz.

Kampány

A választási kampányidőszak 2017. március 25.-től 2017. május 14.-én 19.00 óráig tart. A szavazás napján a szavazóhelyiséget magába foglaló épületnek a bejáratától számított 150 méteres távolságon belül  - közterületen - választási kampánytevékenység nem folytatható.

A szavazás napján választási gyűlés nem tartható, illetve politikai reklámot nem lehet közzétenni. 

Az állampolgárok – mint magánszemélyek – közötti személyes kommunikáció, függetlenül annak tartalmától és formájától ( sms, facebook, szóbeli beszélgetés stb.) valamint a választási szervek tevékenysége nem minősül kampánynak!

A választási jogszabályok a következő kampányeszközöket nevesíti : plakát, jelölt által történő közvetlen megkeresés, politikai reklám, politikai hirdetés, választási gyűlés.

A helyi önkormányzat , mint a közhatalom megtestesítője, választási kampányban nem vehet részt.

A plakátot az aki elhelyezte vagy akinek érdekében elhelyezték  2017. június 13.-án 16.00 óráig köteles eltávolítani.

Eredmény megállapítása

A HVB a szavazás napján megállapítja-és közzéteszi a szavazás eredményét.

A választásról készült jegyzőkönyv egy példánya a HVI-ben 2017. május 17.-én 16.00 óráig megtekinthető.

Az a jelölt lesz polgármester, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta.

Azok a jelöltek lesznek képviselők, akik a megválasztható képviselők száma szerint (4) a legtöbb érvényes szavazatot kapták. Szavazat egyenlőség esetén sorsolással kell megállapítani, hogy ki jut mandátumhoz. 

Egyéb kérdésükkel kapcsolatban kérjük, keressék fel a Helyi Választási Irodát valamint a www.nvi.hu vagy a www.kisoroszi.hu weboldalt!

Cím: 2021 Tahitótfalu, Kossuth Lajos u. 4., Közös Önkormányzati Hivatal épülete

Eőryné dr. Mezei Orsolya  HVI vezető, jegyző, telefon : 26-387-198/ 2-es mellék

Újlaki Anikó HVI vezető helyettes, Jogi előadó 5. ajtó, telefon : 26-387-198/ 3-as  mellék

Bor Ildikó HVI munkatárs, Igazgatás 6.-os ajtó, telefon: 26-387-198/6-os mellék.

 

 

Tahitótfalu, 2017. február 17.

 

 

                                                                                                Eőryné dr. Mezei Orsolya s.k.

                                                                                                            HVI vezető

 

Hírküldő
Ne maradjon le a legfontosabbb hírekről!
Kérjük adja meg nevét és email címét és vegye igénybe hírküldő szolgáltatásunkat.
Sütibeállításokkal kapcsolatos információk

Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet.

Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.